عروسی با مربا هویج بزرگ مادر شوهرش را کشت

این دیدگاه که هویج کشت شده نوع شرقی از هویج وحشی در نواحی اطراف افغانستان اهلی شده است، به طور کلی مورد توافق است. یک مطالعه اخیر بر اساس تجزیه و تحلیل داده های رونوشت نیز از این فرضیه حمایت می کند که هویج کشت شده نوع شرقی در آسیای غربی منشا گرفته است.

با این حال، هنوز دیدگاه های متفاوتی در مورد منشاء هویج کشت شده نوع غربی وجود دارد. بر اساس اولین مطالعه مولکولی در مورد اهلی کردن هویج، تصور می شد که مربا هویج بزرگ نوع غربی مستقیماً از هویج نوع شرقی منشاء می گیرد.

در مقابل، هیوود بر این عقیده بود که هویج کشت شده نوع غربی مستقیماً از هویج نوع شرقی سرچشمه نمی گیرد. او این فرضیه را خلاصه کرد.

یک رویداد اهلی سازی ثانویه در اهلی کردن هویج کشت شده نوع غربی وجود دارد. بر اساس یک مطالعه اخیر، هویج نارنجی نوع غربی نیز ممکن است از هویج شرقی ناشی از هویج وحشی باشد.

مناطق اطراف افغانستان عموماً به عنوان مناطق جغرافیایی اولین کشت هویج نوع شرقی موافقت می شود. برای تعیین مناطق جغرافیایی اولین کشت هویج نوع غربی، مطالعات توالی ژنتیکی بیشتری مورد نیاز است.

هویج گیاهی است آلوگام. برچه ها معمولا زودتر از مادگی در هویج بالغ می شوند24،25. میزان هیبریدهای طبیعی در هویج بسیار زیاد است، اما ارزش تولید بذر توسط هیبریدهای طبیعی نامشخص است.

لاین های عقیم نر در اصلاح هیبریداسیون بسیاری از محصولات استفاده شده است و پرورش هیبریداسیون را برای بسیاری از گیاهانی که با استفاده از انزال مصنوعی دشوار است آسان تر کرده است.

در پرورش هتروزیس، لاین های استریل نر نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. پرورش هیبرید F1 بر اساس عقیمی نر سیتوپلاسمی روش اصلی پرورش هویج است.